17 januari 2010

School

SCHOOL

Ik heb ze mogen bezoeken,
maakte strafwerk en zag diverse hoeken.
Deed spelletjes als zakdoekje leggen
niemand zeggen
of pispotje draaien om een putdeksel heen.
Ik werd gebracht, maar fietste meestal alleen.

Ik deed mijn stinkende best
alleen wat minder dan de rest,
ik speelde liever buiten met vriende
terwijl het leren meer aandacht verdiende.

Maar, ik kwam op allebei mijn pootjes terecht
en nu als volwassene eet ik op 'School' een gerecht
van vlees en vis en eindig met ijs en een bokkenpoot
en met een groot wit servet op mijn schoot.
Bassen brommen door de vloer,
muziek van vroeger toen ik stoer
luisterde naar Radio Veronica
en het leren overliet aan daarna.

De school, het boezemde soms angst
en voor het schoolhoofd waren we het bangst.
De meester en de juffrouw, ach ze bedoelden het goed
als ze maar voorlazen uit ‘Snuf de hond’,
mijn favoriete jeugdboek!

2004,Arjan

"School" was een restaurant in een voormalige school aan de Dorpstraat in Zoetermeer. Zo is dit gedicht tot stand gekomen.

1 opmerking:

AnneTanne zei

Dat klinkt alsof je niet je allerbeste dagen op school hebt beleefd... Of werd er heel vaak voorgelezen uit 'Snuf de hond'?