4 november 2014

Langs de Rand van Nederland


Fietsen langs de Rand van Nederland (1)

Beginnend langs de Noordzeekust, het IJsselmeer, de Waddenkust en langs de oostgrens richting de Achterhoek. En dan dwars door Nederland weer terug naar de Noordzeekust.
Een fietstocht van ca. 1800 kilometer. Niet alleen rechtstandig langs de grenzen, maar ook grenzen verleggend door wat meer het binnenland op te zoeken. Zo kun je kilometers verzamelen.
Je ziet fantastische wolkenluchten, fietst door allerlei verschillende landschappen, door leuke dorpjes en idyllische stadjes. Ik keek mijn ogen uit, Nederland is toch wel heel erg mooi!
Ik fietste weg met hoge temperaturen, had langs het IJsselmeer veel tegenwind, werd in Friesland overvallen door zware regenbuien en daarna werd het frisser, maar wel heerlijk fietsweer.
Slapen bij 'Vrienden op de Fiets', een hotel of een B&B.
Eten onderweg: lunch aankoop in de ochtend bij een plaatselijke supermarkt of onderweg, begin middag een lichte maaltijd in een restaurant of op een bank aan de broodjes met divers beleg, fruit en drinken. 's Avonds naar een restaurant of op de kamer aan de lunch-inkopen van de ochtend.
Bij het ene gastgezin wordt je ontvangen met thee/koffie/fris; bij de ander wordt je regelrecht naar je kamer gebracht: 'hoe laat wilt u morgenochtend het ontbijt...'
De rand van Nederland krijgt een vervolg in 2015. Maar voorlopig is er wel het een en ander te vertellen over dat bovenstukje van Nederland.



Medemblik


Hoorn


Iemand die ik onderweg maar niet kwijt raakte was deze schaduw. De hele fietstocht heb ik mijn best gedaan, niet gelukt. Alleen bij donker weer zag ik hem niet.


Behalve stadjes, dorpjes en lange winderige stille wegen kom ik ook wel eens langs een rustpunt zoals deze Pluktuin in Stroe. Het fruit van de bomen laat men liggen zodat er een bonte schare aan vlinders en vogels te bewonderen is.


Wind was er genoeg, veelal tegen. Vooral langs de IJsselmeerkust moest ik flink op de trappers, zowel aan de Noord-Hollandse als aan de Friese zijde alleen maar wind tegen. Maar als je aan het einde van de middag je slaapplaats hebt bereikt is die hele trap slechts een peulenschil geweest en kijk je met voldoening terug.



Geen opmerkingen: