9 maart 2014

De IJsbeer

"Ik heb een niet zo'n beste winter achter de rug. Het was niet koud en het zweet stond mij regelmatig rond de neus. De vangst van zeehonden was niet hoog en dat was zeker niet goed voor mijn humeur. Moest al vroeg van het ijs, veel te veel zwemmen, dat is niks voor mij, dan maar het land op. En dan langs de kust weer helemaal terug naar mijn roots: Churchill. Daar komen hordes toeristen met trein en vliegtuig naar toe om mij van dichtbij te kunnen bekijken. Ik geef ze volop de ruimte om naar mij te gluren en ik laat mij befotograferen, daar beleven de mensen en ik veel plezier aan.


Kijk, dat ding op hoge wielen heet een Tundra Buggy, dat rijdt hier door het landschap op zoek naar mij. De mensen starten vanaf een vertrekpunt in de buurt van Churchill en gaan dan de vlakte op. Je kunt hier heel ver kijken en zo'n wit hoopje is dan al snel gespot. Daar zitten of staan ze dan: met hun neus tegen het raam gedrukt of op het achterdek met hun fototoestel. De een heeft een toestel met een lange neus, de andere zo'n gevalletje waar ze ook mee praten, ik ken dat niet. En dan maar hopen dat ik in beweging kom, lekker niet. En als dat te lang duurt, rijdt de Buggy verder op zoek naar een collega ijsbeer die wel doet wat zij denken.


Soms speel ik verstoppertje met ze, dan ga ik onder de Buggy zitten. Er zijn dan van die heldhaftige figuren die heel ver over de ballustrade gaan hangen om maar een glimp van mij op te vangen. Ik zou kwaad kunnen doen, maar ach, zij komen toch voor mij...


Er zijn momenten dat ik het heel slaapverwekkend vindt en dan zoek ik een rustplek, bijv. bij het Tundra Buggy Hotel: een aantal van die Buggy's aan elkaar gekoppeld, daar verblijven kijkers een week om dan weer huiswaarts te keren. Dat is zo leuk, daar geef ik wel eens een show. Anders is een week wel erg lang als ze niets gezien hebben.


Laat het maar gaan vriezen, dan kan ik het ijs weer op. Lekker mijn jachtinstinct op de zeehonden loslaten, een winterslaapje houden en dan in het voorjaar begint de hele reis weer opnieuw.



Denk aan mij."

Geen opmerkingen: