30 november 2008

Fietstochten: Hoek van Holland

Als het een beetje fietsweer is, zoek ik zowel in het Westland als in Midden-Delfland weggetjes die heerlijk rustig zijn. Zo heb ik een aardige fietsroute naar Hoek van Holland uitgevogeld. Hier en daar ontkom ik er niet aan om een stukje langs een provinciale weg te moeten fietsen, maar het merendeel gaat over fietspaden, tuinbouwweggetjes en zelfs een stukje bospad.


Nadat ik het dorp heb verlaten, kom ik langs de waterberging. In perioden van veel regenval zet men hier de sluis open en kan het geheel vollopen met het teveel aan water.


Het enige stukje bospad dat ik fiets ligt in het Staalduinse Bos. Dit stukje bos is in beheer bij het Zuidhollands landschap. In het bos staan nog een aantal bunkers die zeer gewild zijn bij diverse soorten vleermuizen.


Onder Hoek van Holland geen gebrek aan fietsmogelijkheden. Of het nu een knooppuntfietstocht is of een lange afstandstocht of zomaar een rondtoer,ga je gang.


En dan ben ik op de pier. Aan het begin van de pier staat een patattent. Rond deze tent schijnt de huiskraai het reuze naar zijn zin te hebben. Maar niet op de dag dat ik er was, de patattent was niet open. De huiskraai heeft wel wat weg van de bonte kraai die ik in Denemarken (fort Kopenhagen) heb gezien.



Op de pier kun je wijds om je heen kijken: strand aan de ene zijde en de Maasvlakte aan de andere zijde. En dan de monding van de Nieuwe Waterweg, altijd een genot om die grote schepen in en uit te zien varen.

Geen opmerkingen: